Öncelikle Özel
Eğitime kimler ihtiyaç duyar, onu açıklayalım. Özel
eğitime ihtiyacı olan birey; çeşitli
nedenlerle, bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri açısından
yaşıtlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren bireydir.
Peki
bireyin yeterliliği / yetersizliği derken kastedilen durum; zedelenme ya da bazı sapmalar sonucu, bir insan
için normal bir etkinliğin ya da yapının önlenmesi, sınırlandırılması halidir.
Engelliliğin
tanımı ise; bireyin yetersizliği
nedeniyle, yaşadığı sürece, yaş, cins, sosyal ve kültürel farklılıklara
bağlı olarak oynaması gereken rolleri gereği gibi oynayamama durumudur.
ve
şimdi Özel Eğitim Nedir? Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim
ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş
eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun
ortamlarda sürdürülen eğitime "özel eğitim" denir.
Çoğunluktan
farklı ve özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara sunulan,
Üstün
yetenekli olanları yetenekleri doğrultusunda en üst düzeye çıkmasını sağlayan
Yetersizliği
engele dönüştürmeyi önleyen,
Engelli bireyi
kendine yeterli hale getirerek
Topluma
kaynaşmasını ve bağımsız, üretici bireyler olmasını destekleyecek becerilerle
donatılan eğitimdir.
Bu
eğitimin temel ilkeleri ise;
Özel eğitim gerektiren tüm bireyler
ilgi istek yeterlilik ve yetersizlikleri doğrultusunda ve ölçüsünde özel eğitim
hizmetlerinden yararlandırılır.
Özel eğitime erken başlamak esastır.
Özel eğitim hizmetleri, özel eğitim
gerektiren bireyleri sosyal ve fiziksel çevreden ayırmadan planlanır ve
yürütülür.
Özel eğitim gerektiren bireylerin
eğitsel performansları dikkate alınarak amaç, içerik ve öğretim süreçlerinde
uyarlamalar yapılarak diğer bireylerle birlikte eğitilmelerine öncelik verir.
Özel eğitim gerektiren bireylerin her
tür ve kademedeki eğitimlerinin devamı için her türlü rehabilitasyonlarını
sağlayacak kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılır.
Özel eğitim gerektiren bireyler için
bireysel eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireysel olarak
uygulanması esastır.
Ailelerin özel eğitim sürecinin her
boyutuna aktif katılımı esastır.
Özel eğitim politikalarının
geliştirilmesinde özel eğitim gerektiren bireylerin örgütlerinin görüşlerine
önem verilir.
Özel eğitim hizmetleri özel eğitim
gerektiren bireylerin toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama sürecini
kapsayacak şekilde planlanır.